Ontdek hier ons gratis aanbod aan coachingsopdrachten. 

Work-life balance

Om een goede balans te vinden tussen jouw werk en privé moet je eerst al weten welke aspecten in je leven echt belangrijk voor je zijn. Als je hier zicht op hebt, kan je deze voorrang geven. 

Meer balans vinden is vaak een kwestie van prioriteiten stellen: minder tijd besteden aan de ongewenste aspecten van je leven en meer tijd vrijmaken voor wat echt belangrijk is voor jou. 

Doe de oefening en ontdek of jij in balans bent. 

Verminder de druk

Je herkent vast wel hoe belastend het kan zijn als je de gave hebt van 'een luisterend oor'. Je bent een kei in luisteren naar anderen, waardoor vrienden, familie, collega's, etc. met hun problemen bij jou komen aankloppen. 

Dit is een talent maar kan ook een valkuil zijn. Het kan een druk creëren doordat je je werk niet afkrijgt of gaat piekeren.

Wil jij ook je werklast verminderen? Doe dan eens de volgende oefening.

In 30 dagen meer geluk 

Door de gejaagdheid en de voortdurende druk om beter te presteren, meer te hebben en harder te werken, kan je al wel eens vergeten hoe belangrijk het is om aandacht te hebben voor geluk in je leven. 

Geluk wordt je niet altijd zomaar in de schoot geworpen, soms moet je er ook voor kiezen om gelukkig te zijn. Door te geloven dat je gelukkig kunt zijn, word je daadwerkelijk gelukkiger!

Doe de oefening en ga in 30 dagen naar een gelukkiger leven.  

Kernkwadrant

Kernkwadranten is een model dat op een makkelijke en inzichtelijke manier jouw kernkwaliteiten zichtbaar maakt.

Elke kwaliteit kan echter, in bepaalde omstandigheden of bij bepaalde personen, een valkuil worden. Dit zorgt ervoor dat je ook zicht krijgt op de uitdagingen die hiermee gepaard gaan. Tenslotte gaat dit zelfinzicht ervoor zorgen dat je ook beter weet wat jouw allergieën bij andere mensen zijn. Zo kan je meer begrip opbrengen voor ieder zijn unieke talenten. 

Ademhaling

Ademen is een heel krachtige ontspanningstechniek. Het is doelgericht, het kost niets en je kan het overal en altijd gebruiken. 

Als je inademt wordt er adrenaline vrijgegeven, waardoor je hartslag versnelt. Je activeert dus je gaspedaal. Bij het uitademen vertraagt je hartslag en druk je op de rem.

Om tot rust te komen, kun je de 4-7-8-ademhalingstechniek gebruiken: 

  • Adem 4 tellen in.

  • Hou dan je adem 7 tellen vast.

  • Adem tenslotte 8 tellen uit. 

Doe de 4-7-8-oefening maximaal 5 keer na elkaar.

Veerkracht vergroten

Maak een overzicht van je week. Wat staat er elke dag gepland? Hou hierbij rekening met je werk, je hobby's, je gezin, etc. Alle verplichtingen en alle dingen die je graag wil doen. 

Kijk naar dit weekoverzicht en bepaal dan op welk moment van de dag je 10 minuten kan besteden aan het vergroten van je veerkracht. Dit kan je doen door een ademhalingsoefening, even zitten en 'niksen',...

 

Blokkeer deze 10 minuten elke dag en beschouw deze tijd als NIET onderhandelbaar. Nadat je dit hebt ingepland wordt er dus niet meer geschoven met deze 10 min. Geen excuses! 

Ik ben geweldig!

Zoek alle positieve feedback, leuke attenties, bedankkaartjes, referentiebrieven, complimenten, etc. op en bundel ze in een map.

 

Dit kan je letterlijk doen: zoek een leuk boekje en een map waarin je al deze complimenten en positieve feedback bundelt. Je kan dit ook digitaal doen door het op te slaan op jouw gsm of computer. 

 

Gebruik deze map als je wat minder goed in je vel zit, een opkikker nodig hebt of wanneer je niet tot een oplossing komt voor een specifieke uitdaging. Laat je map niet verstoffen, maar neem minstens één keer per week een kijkje. 

Levenswiel

Het levenswiel bestaat uit acht onderdelen die samen heel jouw leven vertegenwoordigen. Door deze oefening in te vullen meet jij je tevredenheid op deze gebieden op DIT moment. Het levert dus geen beeld op van hoe het in het verleden was of van hoe jij wilt dat je leven er in de toekomst uitziet. Het is een momentopname. 

Je kan aan de hand van dit levenswiel wel de focus leggen op die segmenten waarin je nog meer tevreden zou willen worden. 

Alles oke?

Hoe vaak doe jij bij jezelf een ‘check-in’, sta je stil bij hoe het met je gaat? 

Stel jezelf de komende weken elke dag de volgende 5 vragen: 

  • Alles oké?

  • Heb je last (gehad) van lichamelijke klachten? 

  • Heb je voldoende tijd gehad om even uit te blazen?

  • Heb je voldoende tijd (gehad) voor jezelf?

  • Ben je bezig jouw doelen te verwezenlijken?

 

Dit duurt hooguit 5 minuten en is zo’n eenvoudige oefening om de stand van zaken op te meten bij jezelf. Met de antwoorden die je aan jezelf geeft, kan je jezelf bijsturen indien nodig. 

Wat vreet energie?

Neem een blad papier en teken 2 kolommen, die je op hun beurt onderverdeeld in 2. In de ene kolom schrijf je 'energievreters' en in de andere 'energiegevers'. In de 2 delen eronder zet je 'werk' en 'thuis'. Zo kan je zowel voor je privé- als werksituatie bekijken wat jou energie geeft en wat er veel energie vraagt.

Inzicht hierin zorgt ervoor dat je de balans kan bewaken zodat je op het einde van de dag nog voldoende energie overhoudt. Zo geraken jouw energiereserves niet uitgeput! 

Heb je teveel energievreters, denk dan na hoe je deze kan verminderen. Probeer tegelijkertijd je energiegevers te vermeerderen.

Verminder je perfectionisme

Wat betekent perfectie in jouw werk en leven? En wat én wanneer is het goed genoeg? De kans bestaat dat je altijd nog verbeterkansen ziet. Stel grenzen aan je perfectionisme, zodat je er geen slaaf van wordt. 

Gebruik hiervoor de 80/20-regel. Deze regel zegt dat je 80% van je werkresultaten realiseert in 20% van je tijd. De andere 80% van de tijd spenderen perfectionisten aan nalezen, details bijschaven, lay-out aanpassen, zinnen herschrijven, etc. Er gaat dus heel veel van je tijd 'verloren' aan de laatste puntjes op de i zetten. 

Wees tevreden met 80% van het resultaat zodat je nog 80% van je tijd aan iets anders kan spenderen. 

Reflecteer!

In de drukte van alledag is het vaak enorm moeilijk om even stil te staan bij wat je doet en vooral WAAROM je die dingen doet. Je blijft maar gaan maar ga je nog wel steeds in de juiste richting? 

Neem nu eens even de tijd om na te denken over de volgende 2 vragen: 

  • Welke dingen wil ik in mijn leven nog realiseren? 

  • En hoe draagt wat ik nu doe, hieraan bij?

Ben je nog steeds bezig met jouw doelen na te streven? Super! Doe dan vooral zo verder. Ben je onderweg even het spoor bijster geraakt? Geen probleem! Denk na welk spoor je nu kan nemen richting je doelen.

Ga zelf aan de slag met jouw doelen om meer successen te boeken. 

Mix&Match_Logo_Coaching.png

BEDRIJFSGEGEVENS

Mix & Match Consulting BV

Nieuwstraat 41 

2200 Herentals

Provincie Antwerpen

 

BTW: BE0732.890.428

IBAN: BE14 7360 6091 7983

BIC: KREDBEBB