Zoeken
  • Stefanie Jacobs

CORONA BURN-OUT: FEIT OF FICTIE?

De laatste weken zag ik op nieuwssites en sociale media geregeld het woord ‘corona burn-out’ passeren. In eerste instantie gaf ik er weinig aandacht aan want de media durft al wel eens overdrijven. 😒 Maar ik hoor van meer en meer vrouwen dat de laatste maanden zwaar hun tol beginnen eisen. En dat is een signaal waar ik wel naar wil luisteren!


Wat is een corona burn-out?


We kunnen er natuurlijk niet om heen dat ons leven op alle vlakken, werk - privé - sociaal, op korte tijd totaal veranderd is. Een verandering die zich opgedrongen heeft door iets ‘onzichtbaar’ waar we geen controle over hebben. Ineens was het daar en het heeft alle zekerheden op zijn grondvesten doen daveren. Wat er nu overblijft is een wereld waar velen zich niet in kunnen vinden, zich niet gelukkig in voelen.


Je vrienden en familie niet meer mogen vastpakken, op straat 1,5 meter van elkaar verwijderd blijven, zo weinig mogelijk contact met anderen, thuiswerken terwijl jouw kinderen de boel op stelten zetten, buiten moeten bij de bakker of slager, OVERAL mondmaskers,... Ik kan zo nog een tijdje doorgaan. Feit is dat het voor veel vrouwen, en waarschijnlijk ook mannen, echt teveel is geworden: voltijds werken, preteaching, huishouden doen en vooral geen ontspanning meer. Dat laatste stukje me-time lijkt je gestolen, want me-time als heel het gezin thuis is... vergeet het maar!


Ook mijn leven is de afgelopen 12 weken enorm veranderd. Ik zit al bijna die volledige periode thuis (gelukkig nog wel aan het werk!), waarvan 10 weken ook samen met mijn man. We werken nu beide aan onze eettafel. Ik aan de ene hoek en hij aan de overkant van de tafel aan de andere hoek. Dat is een… uitdaging! 🤭 ‘s Avonds aan de eettafel hebben we ook niet meer zoveel tegen elkaar te vertellen want we hebben alles gezien en gehoord van elkaar.


Mijn familie zie ik op afstand: ik sta op straat en zij in de deuropening of omgekeerd. Mijn grootmoeder zit in het rusthuis. Gelukkig is haar kamer op het gelijkvloers zodat ik nog aan haar raam kan gaan wuiven. Als ik buiten wil komen is dit weloverwogen (en doorgaans enkel voor de winkel) en ben ik ook zeer alert. Ik probeer de veiligheidsvoorschriften na te leven maar ik vind dit mentaal zeer vermoeiend. De sfeer die er op straat heerst en in de winkels vind ik nog erger. Er is precies constant gevaar en de mensen mijden elkaar.


Om nog maar te zwijgen over die onzekerheid… Hoe lang gaat dit nog duren? Wanneer komt dat vaccin? Wat is de impact op onze economie? Ga ik over X aantal maanden nog werk hebben? Wat als ik zelf ziek word of nog erger: anderen besmet?! Wanneer kunnen we terug met vrienden een terrasje gaan doen? De mallemolen in mijn hoofd, en waarschijnlijk ook bij jou, draait non-stop door.


Tel dit allemaal samen en ik kan me PERFECT voorstellen dat je (soms) tilt slaat. Heel deze situatie duurt al dik 2 maanden dus er is zekere sprake van chronische stressoren. En dan kunnen er klachten ontstaan: slapeloosheid, spanning in nek/schouders, hoofdpijn of zelfs spanningsmigraine, hartkloppingen, meer of net minder eten, concentratieproblemen, leven op automatische piloot, angst, paniekaanvallen, stemmingswisselingen, meer drinken of roken, ‘kort lontje’ hebben, minder presteren, meer fouten maken, besluiteloosheid,...


Herken je enkele (of alle) signalen?

Wees dan niet te hard voor jezelf! Je bent zeker niet de enige.


Wat nu gedaan?

Zoals ik net al heb gezegd: wees mild voor jezelf! Niemand heeft de ‘juiste’ manier om met deze surrealistische situatie om te gaan. Het is oké als je even in overlevingsmodus bent. Soms is het ook echt ‘zwemmen of verzuipen’.


Je doet je best en dat is genoeg. Ga je fouten maken? Absoluut! Is dat erg? Uiteraard niet! Nadenken over wat je de volgende dag anders zou aanpakken kan jou helpen om stap per stap een nieuw evenwicht te zoeken in deze versmelting tussen werk en privé.


Maar vergeet ook niet op te sommen wat er wel allemaal goed is gegaan! En dat bedoel ik letterlijk: neem pen en papier (of ga voor de digitale optie) en maak een lijstje van alle dingen waar je vandaag en de afgelopen weken trots op bent. Want vergeet niet: je staat nog altijd recht! Je bent elke dag in de weer om je gezin en je werk op elkaar afgestemd te krijgen. Wat een sterke vrouw ben jij!


Wees je ook bewust van je valkuilen, als deze de afgelopen weken al niet overduidelijk zijn geworden. 😁 Als je vroeger al moeite had met het aangeven van je grenzen, is dit waarschijnlijk een grote valkuil tijdens deze bizarre periode. ‘Nee’ zeggen is namelijk voor velen nog moeilijker via een scherm! Ben je altijd perfectionistisch geweest? Dan verkeer je nu elke dag in een hel: je huishouden lukt niet want je kinderen zetten graag de boel op stelten, al de papieren die normaal op kantoor blijven slingeren nu ergens rond in huis, etc. Je ziet overal werk liggen en je kan niet tot rust komen.


Jouw ‘kleine’ kantjes zijn dus mogelijks de laatste weken nog meer uitvergroot.

Ik geef je graag enkele tips waar je mee aan de slag kan gaan.


5 Tips voor meer rust en balans in je drukbezette leven


TIP 1: WEES MILD VOOR JEZELF! Ja, ik val in herhaling maar dit is dan ook direct mijn belangrijkste tip en laten we eerlijk zijn, waarschijnlijk ook de moeilijkste om toe te passen. Hoe doe je dat? Als je merkt dat je hard bent voor jezelf, denk dan eens wat je tegen een goede vriend(in) zou zeggen. Zou je dezelfde woorden gebruiken? Waarschijnlijk niet. Voor anderen zijn we namelijk veel empathischer en milder. Waarom dan niet voor jezelf?


TIP 2: DURF HULP VRAGEN. Deze tip lijkt waarschijnlijk heel evident maar ik weet uit ervaring dat wij, gedreven en zorgzame vrouwen, het hier heel moeilijk mee hebben. We zijn vaak in de weer voor anderen maar vergeten dan vaak onszelf. Durf dus eens aan je man te vragen dat hij de kinderen mee buiten neemt of een fietstocht met hen maakt, zodat jij 30 minuten (of stel u voor: 1 UUR!! 😲) tijd voor jezelf hebt. Betrek je kinderen bij het huishouden: laat ze groenten snijden, stof afdoen, was sorteren,... Zo kan je samen dingen doen en ben je ondertussen bezig met het huishouden aan te pakken. Durf ook aan een collega te vragen om bepaalde taken van je over te nemen, als het je echt niet meer lukt.



TIP 3: ZOEK NAAR DAT #KLEINGELUKSKE. Geniet je van een lekker kopje thee, de zon op je huid, een lekker gebakje, de mooie natuur,... Ga heel bewust op zoek naar die kleine dingen die jou laten glimlachen, waar je gelukkig van wordt. Ook al verzuip je in het werk, vergeet niet dat je maar één leven hebt. Werken is noodzakelijk maar genieten ook!


TIP 4: MAAK EEN NIEUWE DAGSTRUCTUUR. Ik weet dat veel mensen gruwelen bij het idee ‘structuur’ want voor hen staat dit gelijk aan alle spontaniteit verbannen. Dat is niet de bedoeling! Structuur gaat jou letterlijk houvast geven; iets wat we in deze onzekere periode echt nodig hebben. Of je het nu wilt of niet: daarvoor leefde je ook volgens een structuur. Eerst de ochtendrush, dan de kinderen naar school, dan werken en ‘s avonds dezelfde rush tot de kinderen in bed liggen. Creëer nu bijvoorbeeld zelf een begin- en eindpunt aan je werkdag. Ga na het ontbijt eerst 10 minuten wandelen en begin dan pas aan je werk en plan met je collega’s een gezamenlijke digitale dagafsluiting. Dat is voor jou het signaal dat de avondrush weer kan beginnen 😆



TIP 5: GA BEWUST OM MET DIGITALE VERLEIDINGEN. We kunnen de hele dag, avond én nacht ONLINE zijn als we willen. Wie herkent dit niet: “even snel mijn mails lezen” en ineens ben je een uur verder. Je hebt je Facebook gecheckt, een Whatsapp gestuurd, ook nog eens snel op Instagram gekeken,... maar geen mails gelezen. De verleiding van die smartphone is zo groot. Ook bij mij! Ik durf op bepaalde dagen niet naar mijn schermtijd kijken want dat zou te confronterend zijn. Vooral omdat ik dan besef dat dit ZONDER mijn ‘laptop’-tijd is. Maar op zo’n dagen luister ik ‘s avonds wel naar mijn lichaam. Dat geeft dan aan dat het wil ontspannen door een goed boek te lezen, een ontspannend bad te nemen, een wandeling te maken met de hond,... Het maakt niet uit, zolang er maar geen scherm aan te pas komt! Luister zelf ook eens naar je lichaam na een lange werkdag en hoor waar het behoefte aan heeft.


Hopelijk vind je in deze tips één of meerdere concrete acties die je direct kan toepassen. Onthoud: Superwoman is een fictief personage. Probeer dus van fictie geen realiteit te maken! Ik wens je een leven waar je een balans hebt gevonden tussen inspanning en ontspanning, tussen geven en nemen!

Blijf je toch met vragen zitten of weet je niet waar eerst te beginnen?

Dankzij onze Work-life coaching leer ook jij ‘nee’ zeggen. En nog beter: je voelt je hier niet schuldig over! Je ontdekt dat je jezelf niet elke minuut van de dag 100% moet geven. Je kiest zelf op welke momenten je wil schitteren en wanneer ‘goed = goed genoeg’. Je voelt je zelfzekerder. Je leeft, je leert: je bent mens!


Als je hier meer over wil weten, contacteer mij dan voor een gratis kennismakingsgesprek van 30 minuten via stefanie@mix-match.be


33 keer bekeken
Mix&Match_Logo_Coaching.png

BEDRIJFSGEGEVENS

Mix & Match Consulting BV

Nieuwstraat 41 

2200 Herentals

Provincie Antwerpen

 

BTW: BE0732.890.428

IBAN: BE14 7360 6091 7983

BIC: KREDBEBB