Zoeken
  • Stefanie Jacobs

DRUK OP DIE PAUZEKNOP AUB!

Herken je die behoefte? De grote vakantie is nu wel van start gegaan maar voor velen onder ons is dat geen periode van rust. 😞 Je kinderen gingen nog maar net terug naar school (als ze al mochten) en nu zitten ze terug 2 maanden thuis… Je inspiratie om ze te entertainen heb je waarschijnlijk al volledig opgebruikt tijdens de C-miserie.


Je hebt er waarschijnlijk ook enkele hectische weken en maanden op zitten: ofwel door teveel werk ofwel omdat je technisch werkloos thuis zat. De onzekerheid over de toekomst hakt erin: je voelt je gestrest en opgejaagd. Piekeren? Uiteraard! 🤯


Hopelijk kan je wel uitkijken naar enkele dagen of weken verlof. Maar ook dat is toch met een wrange nasmaak. Misschien had je al concrete reisplannen gemaakt die je hebt moeten annuleren. Of voel je nog teveel onzekerheid om verre reizen te maken (en misschien wel terecht!). Mogelijks kan je kind niet mee op kamp, geen festivals,... De zomervakantie is niet wat ze ooit was.


Hoe kan je toch maximaal je batterijen opladen in de zomer? Zodat je fysiek en mentaal klaar bent voor het najaar! 💪


Sta eens stil bij hoe het nu met je gaat.

Lichamelijke klachten zijn vaak het eerste signaal dat het een drukke, hectische dag is geweest met de nodige stress. Bij mij uit zich dat meestal in hoofdpijn doordat ik een hele dag gespannen nekspieren heb gehad. Hoe uit zich dat bij jou?


De meest voorkomende klachten zijn hoofdpijn, buikpijn, gespannen nek of schouders, maag- en/of darmproblemen. Beschouw deze klachten als signalen dat je even op adem moet komen. Hoe vaak doe jij bij jezelf een ‘check-in’, sta je stil bij hoe het met je gaat? Dit is iets dat ik de afgelopen jaren heb geleerd en ik vind dit een heel gemakkelijk signaal om op de rem te drukken. Mijn lichaam geeft het namelijk aan voor mij… Het enige wat ik moet doen is luisteren op dat moment (wat een uitdaging op zich is 😅).


Probeer dus deze vakantie eens elke dag aan jezelf de volgende 5 vragen te stellen:

  • Alles oké?

  • Heb je last (gehad) van lichamelijke klachten?

  • Heb je voldoende tijd gehad om even uit te blazen?

  • Heb je voldoende tijd (gehad) voor jezelf?

  • Ben je bezig jouw doelen te verwezenlijken?

Dit duurt hooguit 5 minuten en is zo’n eenvoudige oefening om de stand van zaken op te meten bij jezelf. Met de antwoorden die je aan jezelf geeft, kan je jezelf bijsturen indien nodig. Heb je veel lichamelijke klachten gehad en weinig tijd voor jezelf, dan kan je de dag nadien misschien een rustigere dag inplannen. Je energiereserve is namelijk niet onuitputtelijk, draag er dus zorg voor!


Een andere leuke oefening is de volgende: gun jezelf iedere keer dat je ergens arriveert even de tijd om ‘in te checken’. En dan bedoel ik niet op je smartphone. Word je bewust van hoe je lichaam aanvoelt en vooral van pijntjes en spanningen. Sta ook even stil bij je emoties. Dit kost je hooguit een minuut en zorgt dat je helder en gefocust verder kunt. Een heldere geest is meer gefocust en helpt om je doelen te bereiken.


Vaak doen we de dagelijkse verplichten op automatische piloot en merk je dus nauwelijks wat je doet, denkt en voelt. Dit gewoon al opmerken is een enorme stap vooruit! Hoe kan je maximaal in het hier-en-nu blijven met je gedachten, zodat je minder piekert en meer kan genieten van alle mooie dingen die op je pad komen deze vakantie?


Mind full of mindful?

De afgelopen maanden zijn zo surrealistisch geweest. Ons hele leven heeft op zijn grondvesten gedaverd (en doet dit eigenlijk nog steeds). Onzekerheid en weinig sociale contacten hebben ons stress-systeem permanent in actie gezet. En wat gebeurt er als we stress hebben? We piekeren! Van een energievreter gesproken… 😫


Mindfulness kan je helpen om met je aandacht in het hier en nu te zijn. In plaats van te piekeren over het verleden of je zorgen te maken over de toekomst, probeer je te focussen op het nu. Het is dus eigenlijk een manier om iedere dag kleine, mooie momenten te beleven met volle focus. Zo ervaar je meer rust en zal je je ook gelukkiger voelen. Maar je zal ook efficiënter worden want je leeft en werkt met meer aandacht. Je streeft dus nog steeds je doelen na maar bekijkt deze wel dag per dag.


Mindfulness werkt net zo als met spieren: hoe meer je traint, hoe sterker je wordt. Het aanleren ervan vraagt dus geduld en doorzettingsvermogen. Net zoals bij elke nieuwe vaardigheid die je jezelf wil aanleren, moet je ook met mindfulness heel actief aan de slag gaan. Probeer dus ook mild te zijn voor jezelf: je bent ook maar een mens! Het lukt je namelijk nooit om overal en altijd mindful te zijn. Op zo’n momenten is het belangrijk dat je jezelf kunt vergeven want die mildheid stelt je in staat om daarna weer de draad op te pakken. Als je jezelf iedere keer dat je afdwaalt natrapt of jezelf neerhaalt, is het veel moeilijker om mindfulness te blijven beoefenen.


Een vraag die je hiervoor kan gebruiken: “Zou ik dit ook tegen een vriend(in zeggen?” Nee? Waarom dan wel tegen jezelf?!


Tips om mindfulness concreet toe te passen

Je kan mindfulness op een heel eenvoudige manier in je dagelijks leven integreren. Door kleine dingen te doen kan je grote resultaten behalen. Je hoeft dus zeker niet dagelijks of wekelijks een uur te mediteren (maar het mag wel uiteraard). Als je erin slaagt om onderstaande tips consequent toe te passen, dan zal je al een wereld van verschil merken na enkele weken.


Ben je weer eens van hier naar daar aan het hollen? Ren je door de supermarkt of laat je de hond gehaast uit? Breng dan je aandacht naar je voeten. Doe het iets kalmer aan en voel hoe je voeten contact maken met de grond. Probeer echt met je gedachten bij het stappen te blijven. Dit brengt je tot het hier-en-nu waardoor je automatisch meer tot rust zal komen.

Ook op blote voeten lopen is een super leuke activiteit om mindfulness te beoefenen. Loop vandaag eens blootsvoets door je huis en voel eens echt hoe de ondergrond in verschillende kamers aanvoelt. Misschien heb je, net zoals ik, in je living tegels en boven parket. Voel eens hoe glad of stroef, warm of koud, etc. de vloer aanvoelt. Als je een tuin hebt, ga dan ook naar buiten en voel het zachte gras onder je voeten. Heerlijk!


Naar muziek luisteren is een geweldige mindfulnessoefening. Kies een plek waar je niet wordt gestoord of een moment waarop je even alleen bent. Zet je telefoon, computer en tv uit en ga comfortabel zitten (of liggen). Neem even de tijd om diep en aandachtig adem te halen; concentreer je op je in- en uitademing. Zet dan de muziek aan en ervaar het geluid en de trilling van iedere noot. Let op welke gevoelens de muziek bij je oproept en wat er in je lichaam gebeurt tijdens het luisteren. Dwalen je gedachten af, breng je aandacht dan gewoon weer, op een vriendelijke manier, terug naar de muziek. Je zult merken dat je je na afloop veel rustiger voelt.

Je eigen ademhaling is en blijft de gemakkelijkste manier om tot rust te komen, aangezien je dit altijd bij je hebt en overal kan doen. Ga dus zitten en haal diep en langzaam adem. Wees je bewust van iedere in- en uitademing en merk hoe je lichaam meebeweegt. Dwaal je af, breng je aandacht dan rustig én vriendelijk terug naar je ademhaling. Zonder oordelen!

Ook tijdens het sporten (wandelen, fietsen, yoga, fitness,…) kan je mindfulness beoefenen. Daardoor leer je je lichaam nog beter kennen. Het is de bedoeling dat je afleidende gedachten loslaat en helemaal focust op je ademhaling, bewegingen en lichamelijke gewaarwordingen. Als je dit tijdens het sporten doet, geniet je er meer van, loop je minder kans op blessures en train je effectiever. Bedenk dat het om kwaliteit gaat, niet om kwantiteit! Zet je iPod uit en richt je aandacht tijdens het hardlopen, fietsen, zwemmen of gewichtheffen op je ademhaling en je bewegingen.

Mindfulness kan ook helpen om die vervelende huishoudelijke taken om te toveren tot een (relatief) aangename bezigheid. Wees gewoon in het moment en denk niet al aan de volgende taak op je to do-lijst. Als je bezig bent met poetsen, afstoffen, stofzuigen of de was te doen, gebruik dan al je zintuigen. Zie bijvoorbeeld bij het afwassen de regenbogen in de zeepbellen, voel het warme water en geniet van de glanzende borden. Kijk ernaar alsof je het voor het eerst ziet. Zo kan een klein vervelend klusje ineens zeer veel voldoening geven.

Je kan ook met je volle aandacht genieten van een douche of bad. Ook bij zulke noodzakelijke zaken kan je dus mindfulness oefenen. Voel het warme water op je huid en luister naar het geluid dat het water maakt. Snuif de geur van de zeep en shampoo op en voel het schuim in je handen. Wil je nog een stapje verder gaan in het ontspannen? Zie dan in gedachten voor je hoe je alle negativiteit van je afspoelt. Ik kan enorm hard genieten van een warm bad na een drukke dag. Dat is echt mijn me-time moment! Dan mag mijn partner zelfs letterlijk de badkamer niet inkomen.

Mindful zijn is dus op zich niet moeilijk; je moet er alleen wel aan denken! Onze automatische piloot is zo sterk aanwezig dat deze het vaak overneemt. Merk dit op en probeer je aandacht terug naar het nu te brengen. In het nu zijn er namelijk geen zorgen, waardoor je je kan ontspannen.


📢 Hier mijn laatste tip: hang dus overal in je huis inspirerende afbeeldingen en spreuken op om jezelf en je gezin eraan te herinneren, zoals: ‘leef met aandacht’, ‘sta even stil’ en ‘neem een adempauze’. Deze visuele geheugensteuntjes brengen je snel terug in het hier en nu. Door nu gelukkig te zijn, creëer je meer geluk. Ik wens je een vakantie vol mindfulness!

Wil je nog meer praktische tips en oefeningen om je energieniveau te verhogen? Bekijk dan gratis de replay van mijn webinar 'De beste manier om je energie maximaal te benutten.' Je kan het hier aanvragen.


Blijf je toch met vragen zitten of weet je niet waar eerst te beginnen?


Dankzij onze Work-life coaching krijg je meer balans in je leven. Je ontdekt dat je jezelf niet elke minuut van elke dag 100% moet geven. Je kiest zelf op welke momenten je wil schitteren en wanneer ‘goed = goed genoeg’. Je voelt je zelfzekerder en dat allemaal zonder schuldgevoelens!


Als je hier meer over wil weten, contacteer mij dan voor een gratis kennismakingsgesprek van 30 minuten via stefanie@mix-match.be


29 keer bekeken
Mix&Match_Logo_Coaching.png

BEDRIJFSGEGEVENS

Mix & Match Consulting BV

Nieuwstraat 41 

2200 Herentals

Provincie Antwerpen

 

BTW: BE0732.890.428

IBAN: BE14 7360 6091 7983

BIC: KREDBEBB