EATING WELL IS A FORM OF SELF RESPECT...

Bijgewerkt: feb 16

Ik begin mijn eerste BLOG van het nieuwe jaar met een absoluut cliché:

de - gevreesde én vaak onrealistische – goede voornemens!


Heb jij er dit jaar nieuwe gemaakt?

En laat me raden: je wil meer sporten/bewegen en gezonder eten 😉

EEN TOP IDEE!


Jarenlang waren dit ook absoluut mijn nummer 1 en 2 qua goede voornemens. Nu niet meer…


Het bewegen heb ik opgelost door 2 jaar geleden een pracht van een hond te kopen, onze Royco. 💖 Voor mij is dit de allerbeste motivatie om dagelijks een frisse neus te halen! Dit is geen oproep om nu allemaal massaal een hond te gaan kopen 🤭 maar zoek iets of iemand (wandelpartner!) die jou dezelfde motivatie kan geven om buiten te gaan.


Gezond(er) eten is een ander verhaal. Het is niet langer een voornemen van mij, niet omdat ik elke dag gezond eet, maar wel omdat ik dit nooit langer dan een maand kon volhouden… Herken je dat ook?


Ik begon altijd met super veel motivatie: ik wou er 100% voor gaan. De ijskast lag vol groenten, de suikers werden uit huis gebannen en koolhydraten werden mijn grootste vijand. Maar het probleem was dat ik die inspanningen altijd zag als een soort van dieet, als BEPERKINGEN.


En ik haat het om beperkt te worden – zeker door mezelf 🙈. Dus de motivatie verdween al snel als sneeuw voor de zon.


Gezond eten blijft voor mij elke dag een uitdaging en de boeman hiervoor is STRESS.

Als ik onder stress sta – wat best vaak is door mijn goed gevulde agenda – dan heb ik de neiging om meer te gaan eten en dan vooral vetten & suikers. Hoe ongezonder, hoe beter!

Ik voel helaas dan ook snel de negatieve impact hiervan op mijn lichaam: zware maag, weinig fut, boeren, moeilijke stoelgang, humeurig, geen verzadigd gevoel na het eten en vooral heel snel terug cravings naar suiker en vet. En ik kan me niet bedwingen! Zo frustrerend…


Als je dit herkent, lees dan vooral verder.


Om duidelijk te maken hoe dit komt (want ja, dat is perfect normaal! 🙃) ga ik je wat meer vertellen over de manier waarop ons lichaam energie aanmaakt. Het wordt soms wat technisch maar ik denk dat het inzicht gaat geven in wat er precies gebeurt, waardoor je kan kiezen wat je wil doen.


We halen onze energie uit koolhydraten (suiker, zetmeel en vezels) doordat deze in onze darm worden opgenomen in de bloedbaan. De effectieve aanmaak van energie gebeurt in onze cellen, namelijk in de mitochondriën. Deze zitten overal in ons lichaam, zoals in de lever, nieren, hart én de spieren.


BELANGRIJKE TIP: hoe meer spiermassa je hebt – dus door te bewegen!! – hoe meer mitochondriën er in je lichaam aanwezig zijn en hoe meer ‘energiecentrales’ er in je lichaam voor je werken.


Energie aanmaken uit koolhydraten (lees: suikers) kan heel snel. Als je dus onder (chronische) stress staat zal je lichaam SMEKEN om ongezond te eten want het heeft heel veel energie nodig! Dit proces noemen ze de anaerobe energieaanmaak.


Waarom vraagt stress zoveel van je lichaam? Dat is voor een andere keer. 😁


Je zou nu denken: “ah prima, een snelle manier om energie aan te maken. Ideaal.” Maar koolhydraten zijn helaas geen efficiënte brandstoffen want ze laten veel ‘afvalstoffen’ achter. Wat bij veel mensen dus lichamelijke klachten geeft!


EAT GOOD, FEEL GOOD!


Energie aanmaken door suikers is dus wel snel maar is zeer slecht op lange termijn. Vandaar dat dit proces heel nefast is bij chronische stress. Ons lichaam gaat vergisten en verzuren, waardoor er verschillende systemen – zoals maag, pancreas en darmen – ontregeld worden!


Naast je voeding aanpassen zijn er nog 2 extra tips om zuren in je lichaam te bufferen:

  • Een goede wandeling in de open lucht zal extra zuurstof aanleveren waardoor de talrijke metabole zuren oxideren.

  • Ook slaap is een belangrijke factor bij het ontzuren of ontgiftigen van je lichaam.


Weg dus met die overvloed aan suikers. GEZONDE vetten zijn veel betere brandstoffen.

Je energiecentrales én je lichaam verkiezen vetzuren boven koolhydraten! Maar het vraagt een andere manier van eten.


DON’T DIET, JUST EAT HEALTHY!


De basisprincipes:

Een voedingsmiddel kan rijk zijn aan één voedingsstof die domineert:

  1. Sterk zuurvormend voedsel: vlees, vis, gevogelte, wild, ei, soja (producten), peulvruchten (dus ook pinda’s), granen, kaas.

  2. Zetmeel: knolgewassen (zoals aardappelen), peulvruchten, granen (tarwe, mais en rijst), graanproducten (brood en pasta), bewerkte levensmiddelen (margarine, koekjes, deegwaren, chocolade, chips, vleesproducten, zuivel en snacks) en bindmiddel.

  3. Eiwitten: dierlijke eiwitten zitten vooral in vlees, vis, melk, kaas en eieren. Plantaardige eiwitten zitten vooral in brood, graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen.

  4. Vetten: er bestaan verschillende soorten vetten – verzadigde vetten (vooral in vlees, kaas en boter), onverzadigde vetten (olijven, olijfolie, pinda’s, de meeste noten, zonnebloem-, mais-, soja-, tarwekiem-, saffloer- en druivenpitolie) en transvetzuren (junkfood!).

  5. Suikers: fruit, frisdrank, chocolade, gebak, etc.

Een of de combinatie van dominante voedingsstoffen bepalen ons verteringsproces.

Zorg dus voor de juiste voedselcombinaties!


NOTHING TASTES AS GOOD AS HEALTHY FEELS!


Te vermijden voedselcombinaties:

  • Zuur - zetmeel: activiteit speekselenzymen daalt

  • Eiwit - zetmeel: vertraagde vertering - opgeblazen gevoel

  • Eiwit - eiwit: teveel dominante eiwitten

  • Vet - eiwit: vertraagt de vertering!

  • Suiker – eiwit

  • Suiker - zetmeel: veroorzaakt gisting

Groenten zijn neutraal dus die kunnen bij elk voedingsmiddel gegeten worden.


De belangrijkste regel: MENG GEEN KOOLHYDRATEN MET EIWITTEN!

EAT WELL.

MOVE DAILY.

HYDRATE OFTEN.

SLEEP LOTS.

LOVE YOUR BODY!

Hopelijk heb ik je met deze blog wat meer inzicht kunnen geven in de werking van ons lichaam. Zo begrijp je beter waarom je snackt naar suikers en ongezonde vetten als je (chronische) stress voelt én waarom het ZO BELANGRIJK is om hier niet aan toe te geven!


Wil je echter nog meer praktische tips krijgen rond gezonde voeding en hoe je voeding kan inzetten om nooit meer zonder energie te zitten? Schrijf je dan in voor mijn GRATIS én LIVE webinar op dinsdag 19 januari om 20u. Inschrijven kan hier: https://www.mix-match.be/webinar-voeding


Veel succes met de tips en wie weet tot snel tijdens het webinar!


23 keer bekeken1 reactie

Recente blogposts

Alles weergeven