Pak je perfectionisme aan!

Heb je te kampen met een obsessief verlangen om handelingen perfect uit te voeren? Dan is dat een probleem. Want dan:

  • ben je te zelfkritisch.

  • wil je onrealistische doelen bereiken.

  • geniet je niet van je behaalde successen.

Je hebt dan last van onaangepast perfectionisme. Daardoor streef je continu naar het hoogst haalbare. En uiteindelijk ben je nooit tevreden over wat je hebt gedaan.


Bij aangepast perfectionisme:

  • heb je oog voor detail.

  • wil je goede resultaten behalen.

  • push je jezelf naar nog betere resultaten.

En dat is oké. Want er is niks mis met goed werk willen leveren.


Tip: Heb je toch het gevoel dat je altijd te hard je best doet? Probeer dan eens een keer NIET alles van jezelf te geven. Doe in plaats daarvan 80 % van wat je fysiek en mentaal zou kunnen. En voel wat het met je doet én hoeveel extra energie je daardoor overhoudt.

Dat perfectionisme een impact heeft op je leven, dat weet je waarschijnlijk al. Toch is het een goed idee om daar even bij stil te staan.


Impact op je normbesef

Als perfectionist heb je vaak een vertekend normbesef. Want je vindt het niet meer dan normaal dat je topprestaties moet neerzetten. Elke keer opnieuw. Je verwachtingen zijn dus veel te hoog. En daardoor krijg je faalangst. Even stilstaan bij je behaalde successen, dat doe je ook niet. Want je vindt het nooit goed genoeg. 😕


Herkenbaar? Probeer dan deze drie tips eens uit:

  1. Waarop zou je jezelf graag trakteren als je een doel hebt bereikt? Maak er een lijstje van. Denk aan een warm bad met een glas wijn, een ontspannende massage of een avondje naar de cinema. 💆‍♀️

  2. In welke situaties heb je te hoge verwachtingen van jezelf? Som de voor- en nadelen van je hoge verwachtingen op. En stel jezelf nadien de vraag of het resultaat al die negatieve gevoelens waard is. 🧐

  3. Probeer je perfectionisme te herkennen. Hoe? Door een lijstje te maken van alles wat je van jezelf moet doen of kunnen. Stel jezelf nadien deze drie vragen:

  • Waarom moet ik dat allemaal doen of kunnen?

  • Wil ik alles wat moet eigenlijk wel echt?

  • Welke negatieve gevolgen hebben die moetjes voor mij en wat kan ik eraan veranderen?

Impact op je zelfzorg

Maak je als perfectionist een fout? Dan heb je het gevoel dat je hebt gefaald. En dan ben je heel hard voor jezelf. Want falen, dat kan echt niet. Het grootste probleem is dus niet je perfectionisme zelf, maar de hardheid naar jezelf toe.

Zou je voor iemand anders even hard zijn? Waarschijnlijk niet. Probeer dus evenveel compassie te hebben met jezelf als met anderen. Zelfcompassie betekent niet dat je je wentelt in je verdriet. Nee, het betekent dat je jezelf de ruimte geeft om je leed te voelen in plaats van het te negeren.


Heb je het dus moeilijk of voel je je gefaald? Geef jezelf dan de erkenning die je nodig hebt. Dat doe je door te benoemen waar je het moeilijk mee hebt. Daarna vraag je je af hoe je jezelf het beste kan troosten. En dan doe je dat ook.


Jezelf veranderen: dat kan. Maar dat doe je enkel omdat je om jezelf geeft. Omdat het je gelukkiger of gezonder zou maken. Jezelf veranderen omdat je jezelf waardeloos vindt, dat is niet oké.

Zorg dus goed voor jezelf. Deze drie tips helpen je op weg:

  1. Je vindt het waarschijnlijk niet moeilijk om te denken dat je helemaal niks goed kan doen. Maar zeggen dat je altijd alles goed doet, dat is andere koek. Geef jezelf dus eens een compliment. Het zal deugd doen. 😘

  2. Ben je weer hard voor jezelf? Vraag je dan af of je hetzelfde tegen je beste vriendin zou zeggen. Nee? Zeg het dan ook niet tegen jezelf.

  3. Door in te ademen schiet je gaspedaal in actie, terwijl uitademen je rem activeert. En die laatste heb je nodig om te vertragen. Probeer daarom de 4-7-8-ademhaling eens uit.

  • Adem 4 tellen in.

  • Hou je adem 7 tellen vast.

  • Adem 8 tellen uit.

  • Doe die oefening maximaal vijf keer na elkaar.

Impact op je gevoel van eigenwaarde

Door je perfectionisme beland je in een vicieuze cirkel: Je legt de lat veel te hoog voor jezelf. Het resultaat? Je haalt je doel niet. Daardoor heb je het gevoel dat je hebt gefaald. En je denkt dat je niks waard bent. Bij de volgende uitdaging begint het opnieuw van voren af aan.

Tijd om uit die vicieuze cirkel te stappen. Deze drie tips helpen je daarbij:

  1. Verzamel alle leuke attenties, bedankkaartjes en referentiebrieven in een map. Vul ze aan met de positieve feedback en complimentjes die je kreeg. Heb je het even moeilijk? Blader dan door je ‘stoefmap’.

  2. Toets je verwachtingen bij de mensen om je heen: welk gedrag en welke resultaten verwachten ze? Dankzij hun zinvolle feedback kan jij je verwachtingen beter in balans brengen.

  3. Denk terug aan lastige situaties uit het verleden. En stel jezelf de vraag wat je toen heeft geholpen om daarmee om te gaan. Misschien kan je die vaardigheden of oplossingen opnieuw gebruiken?

Ga aan de slag met de tips en stop met jezelf te kwellen. Je bent goed genoeg zoals je bent. Verander jezelf dus niet, maar doe iets aan je perfectionisme. Het zal je veel gelukkiger maken.


Veel succes! 😃

Worstel je al een tijdje met je perfectionistische trekken? Kom je hierdoor vaak zelf in de problemen (overwerken, hard zijn voor jezelf, teveel tijd spenderen aan taken,...) of ga je liever niet alleen aan de slag? Bij Mix & Match Coaching helpen we je graag. Contacteer mij via stefanie@mix-match.be of bekijk onze coachingtrajecten hier. We hebben al veel dames geholpen met hun perfectionisme. 💪


Nog geen behoefte aan een individueel coachingtraject maar wil je toch aan jezelf werken. Check dan eens of onze Mix & Match Community niets voor jou is. Het is een steunnetwerk voor gelijkgestemde vrouwen boordevol inspirerende en motiverende content, praktische oefeningen, live leermomenten, etc. 🤩

Recente blogposts

Alles weergeven
Mix&Match_Logo_Coaching.png

BEDRIJFSGEGEVENS

Mix & Match Consulting BV

Nieuwstraat 41 

2200 Herentals

Provincie Antwerpen

 

BTW: BE0732.890.428

IBAN: BE14 7360 6091 7983

BIC: KREDBEBB