Zoeken
  • Stefanie Jacobs

STILTE: EEN MARTELING OF HULPMIDDEL?

Vorige week was ik aan het lezen in Psychologie Magazine en er stond een artikel in over de kracht van stilte. De titel van het artikel luidde: ‘En toen was het stil’. Dit verwees naar de positieve effecten van corona (sorry dat je WEERAL dit woord moest lezen). En ik moet zeggen dat dit, de verheerlijking van stilte, de afgelopen weken en maanden vaker op mijn radar, eigenlijk scherm want het was via internet en social media, is verschenen. Ik vond het dus interessant om dit thema te verwerken in deze blog om mijn ervaringen hiermee te delen.


Stilte was absoluut NIET mijn beste vriend.

Ik moet zeggen dat ik persoonlijk eerder een haat - liefde verhouding heb met stilte. Vroeger kon ik stilte absoluut niet verdragen. 😖 Als typische drukbezette vrouw was ik steeds in de weer en had ik geen zittend gat. Het (zeldzame) moment dat ik toch eens ging zitten én het was stil… MARTELING! Ik zette direct de tv of radio aan om toch maar geluid te hebben. Ging ik wandelen of sporten nam ik mijn smartphone mee om muziek te kunnen luisteren.


Zelfs om in slaap te vallen werkte stilte bij mij averechts! Toen ik jonger was had ik een tv op mijn kamer en om in slaap te kunnen vallen (lees: om mijn piekergedachten te verdringen 🤯) zette ik Friends op. Je kent deze comedy-serie waarschijnlijk wel. Ik heb de 10 seizoenen en ken ze allemaal vanbuiten. Ook studeren was bij mij altijd mét muziek. Bon, ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is dat ik jaren geleden stilte als zeer onaangenaam ervaarde.

Toen ik als psycholoog begon te werken was ik zeker wel overtuigd van de helende kracht van stilte maar dan vooral bij andere mensen. In mijn eigen leven kreeg ik het niet geïntegreerd. Tot ik mij er professioneel in moest verdiepen… Ik begon in mijn praktijk te werken met mensen met ernstige stressklachten of zelfs burn-out. Ik merkte dat deze personen allemaal hetzelfde patroon vertoonde: stilte (en ter uitbreiding RUST) was ondragelijk. Om hen te helpen ben ik mij gaan verdiepen in ademhalings- & ontspanningsoefeningen en mindfulness.


Hoe heeft stilte mij geholpen?

Ik was mij dus gaan verdiepen in stilte en rust om mijn cliënten bij hun herstel te kunnen helpen en zonder het te beseffen was het ook mijn privéleven binnen gedrongen. De liefde voor stilte groeide want ik merkte dat het ook op mij (ja zelfs voor zo’n doorwinterde bezige bij als ik!) positieve effecten had.


Stilte betekent voor mij nu niet meer “ik ben niets aan het doen - schiet in actie” of “doe iets nuttigs”. Het is ook geen trigger meer om er op los te gaan piekeren. Ik heb geleerd dat stilte (en rust) vooral betekent: “nu even die batterijen opladen zodat ik er daarna weer 200% voor kan gaan”. Want ja, ik ben nog steeds dezelfde bezige bij! Ik zou dat talent en die persoonlijkheidstrek ook niet willen en kunnen opgeven maar ik heb wel meer balans gevonden tussen ‘gaan, gaan, gaan’ en ‘nu even niet want ik wil opladen’. Lukt mij dat altijd? Nee, natuurlijk niet! Er zijn nog steeds momenten (vooral in heel stressvolle periodes) dat ik vergeet dat stilte een hulpmiddel is en geen tijdsverspilling. Dan blijf ik op die gaspedaal drukken maar gelukkig besef ik het nu wel op tijd. Zodra ik mijn oude patronen weer herken, druk ik bewust op de rem.

Een voorbeeld van hoe ik dat concreet doe? Sinds 1,5 jaar hebben we een schat van een hond die veel beweging nodig heeft. Als ik met hem ga wandelen kijk ik bewust niet op mijn gsm maar wel naar de prachtige natuur rond mij. Ik luister naar de vogels, kijk naar de wolken, ruik de bomen of het gras. Ik probeer tijdens dat uur dat ik wandel in het hier-en-nu te blijven. Dwalen mijn gedachten af naar de lijst to do’s dan probeer ik me terug te focussen op mijn omgeving. Dit is nog dagelijks oefenen - ja, zelfs na 1,5 jaar - maar het doet me ZO’N DEUGD als ik een ‘stilte’ wandeling heb kunnen doen. Dan ben ik terug klaar om effectief aan die to do-lijst te starten.


Welke impact heeft geluid?

Ik deel even letterlijk een stuk uit het artikel van Psychologie Magazine: “Een Duits onderzoek uit 2015 liet zien dat wonen in een buurt met veel autoverkeer de kans op depressieve symptomen met 25% vergroot. In ons dagelijks leven en zeker in de stad worden we gebombardeerd met geluidsprikkels, sommige relevant, maar veel ook irrelevant. Ons hersenstam, helemaal onder in ons brein, is daar continu mee bezig. Dat filteren kost energie en naar verloop van tijd raakt het systeem uitgeput. Dan worden we afgeleid, maken we fouten en raken we geïrriteerd.” Ik heb dit stukje gekozen omdat dit voor mij zo logisch leek nadat ik het had gelezen. Ik had echt een ‘DUH’-moment.

En toch sta ik daar zelden of nooit bij stil doorheen de dag, week of maand. Jij wel? Besef jij hoe hard onze hersenen elk moment van de dag actief zijn? Het is dus logisch dat ze soms rust nodig hebben; ze soms ‘ontprikkeld’ moeten worden.


Wat is de oplossing?

Ook om op deze vraag een antwoord te bieden citeer ik graag uit hetzelfde artikel van Psychologie Magazine: “Gelukkig kan ons brein herstellen van lawaai als we tijdelijk naar een omgeving gaan met alleen natuurlijke geluiden, zoals een strand of een bos. Volgens de Attention Restoration Theory komt ons filter dan tot rust waardoor het zijn werk weer kan doen en ons concentratievermogen toeneemt.” Dus stilte zorgt er wel degelijk voor dat we nadien beter kunnen presteren! Het is dus geen tijdsverspilling. Het is een tool om je efficiëntie te vergroten.


Maar je moet stilte ook niet interpreteren als het ontbreken van elke geluidsprikkel. Er zijn genoeg onderzoeken gebeurd met mensen in geluidsdichte kamers om te weten dat dat pas een ECHTE marteling is. 😱 Stilte en rust vind je in geluiden die jou een veilig gevoel geven. Vaak gaat het dan om natuurlijke geluiden: de vogels die fluiten, de wind die door de bomen waait, het geluid van water, etc. Maar misschien geeft het gesnurk van jouw man jou wel een veilig gevoel. 🤪 Wat het alleszins niet is zijn de notificaties van Facebook of het gebrom van wagens, het bellen van je smartphone, etc.


Bij deze dus nog 4 praktische tips om zelf meer stilte en rust in je leven te ervaren:


1. Ga naar buiten!

Heb je geen hond zoals ik, probeer jezelf dan toch te verplichten om per dag 15 of 30 minuten buiten te wandelen. Maak een toertje in je wijk of nog beter: trek de natuur in. Probeer met je aandacht in het hier-en-nu te blijven door te focussen op je zintuigen. Wat zie, hoor, ruik, voel je?

2. Digital Detox

Ik ben zelf geen expert op vlak van digital detoxen. Daarvoor hebben we onze coach Christine Wittoeck. Maar probeer wel bewuster met je gsm om te gaan. Besef dat je voor je werk al vaak de hele dag voor een scherm hebt gezeten. Wil je dat dan echt ‘s avonds nog eens opnieuw doen? Zo ja, prima! Doe dat dan vooral. Nee? Weersta dan aan het automatisme om in ‘doodse’ momenten naar je smartphone te grijpen. Genieten even van het niks doen.

3. Mediteer

En nee, dan bedoel ik niet dat je wierook moet branden en urenlang op de grond moet gaan zitten neuriën. Mediteren is opnieuw een vorm van in het moment aanwezig te blijven. Laat je verplichtingen los, denk niet aan straks of daarnet, enkel NU. Dit kan je doen door heel eenvoudige ademhalings- en/of ontspanningsoefeningen. Ken je bv. de body scan? Nee? Zoek het dan zeker eens op op YouTube. Een hele fijne meditatie oefening die je op 10 of 15 minuten kan doen. TIP: zie dat ik het woord ‘oefening’ vaak heb gebruikt. Mediteren is een vaardigheid: de ontspanning komt dus niet vanzelf. Oefenen, oefenen, oefenen is dus de boodschap.

4. Wees mild voor jezelf

Laten we eerlijk zijn: waarom is stilte voor veel vrouwen een probleem? Inderdaad, het piekeren. Als je even met niets bezig bent, dan denkt je hoofd dat het oké is om die tijd te gebruiken om te piekeren. Zelftwijfel komt dan snel de kop op steken. De beste remedie hiertegen is het zinnetje: “Hé, het is oké!” Wil je hier meer over weten? Schrijf je dan zeker in voor mijn live webinar van vrijdag 26 juni om 12 over dit onderwerp.


Blijf je toch met vragen zitten of weet je niet waar eerst te beginnen?


Dankzij onze Work-life coaching leer ook jij ‘nee’ zeggen. En nog beter: je voelt je hier niet schuldig over! Je ontdekt dat je jezelf niet elke minuut van de dag 100% moet geven. Je kiest zelf op welke momenten je wil schitteren en wanneer ‘goed = goed genoeg’. Je voelt je zelfzekerder. Je leeft, je leert: je bent mens!


Als je hier meer over wil weten, contacteer mij dan voor een gratis kennismakingsgesprek van 30 minuten via stefanie@mix-match.be

14 keer bekeken
Mix&Match_Logo_Coaching.png

BEDRIJFSGEGEVENS

Mix & Match Consulting BV

Nieuwstraat 41 

2200 Herentals

Provincie Antwerpen

 

BTW: BE0732.890.428

IBAN: BE14 7360 6091 7983

BIC: KREDBEBB