Zoeken
  • Stefanie Jacobs

VAKANTIEBLUES: WAT ERTEGEN TE DOEN?

We zijn bijna half augustus dus ik hoop dat je ondertussen al hebt kunnen genieten van een welverdiende én deugddoende vakantie in binnen- of buitenland. Zo niet, hopelijk komt die rustpauze dan nog. 😊 Ik heb de laatste 2 weken van juli vakantie gehad en heb hier enorm van genoten. Ik heb een mini-roadtrip gehouden in eigen land met prachtige natuur, heerlijk eten & drinken en fantastisch weer. Na 1 dag had ik al het gevoel alsof ik een week weg was - zo ontspannen was ik. 😍


Na 10 stressloze dagen was het tijd om terug naar huis te gaan en, hoewel ik hier ook naar uitkeek, was het contrast zo groot dat ik al snel de vakantieblues had. Wat nu gedaan?


Hoe ontstaan vakantieblues?

De overgang van vakantie naar werk is vaak een serieuze aanpassing. Het verschil is gewoon te groot! Op vakantie doe je wat je wil: je hebt geen (of toch beperkte) verplichtingen. Vaak moet je geen huishoudelijke taken doen: geen eten maken, geen was doen of strijken, niet naar de winkel hollen, niet poetsen, etc. Ook als je in een vakantiehuisje zit voelen die dagelijkse handelingen niet aan als ‘moetes’. Als je samen met je gezin op vakantie bent heb je eindelijk eens tijd voor elkaar. Even geen taxichauffeur spelen voor je kinderen en ineens minder discussies met je partner omdat jullie beide ontspannen zijn.


En dan kom je thuis… Ineens terug in de oude gewoontes. Bij mij ging het enkele weken geleden als volgt. Na 10 dagen vakantie kwamen we op woensdagavond terug thuis. Ik had GELUKKIG donderdag en vrijdag en het weekend nog vrij. Ik kies bewust voor het woord ‘vrij’ en niet ‘vakantie’ want het vakantiegevoel was snel weg. Het begon direct op woensdagavond: ik heb nog snel een wasmachine opgezet en dan uiteraard die was opgehangen. Donderdagmorgen naar de winkel want de ijskast was leeg, bij thuiskomst terug een wasmachine opgezet en de droge was opgevouwen, de rest van de valiezen uitgepakt, ‘s avonds eten maken en afwassen. Vrijdag dan maar strijken want van al dat wassen zat de wasmand ineens vol, het huis stofzuigen (want nu poetst er niet dagelijks iemand je kamer) en toch al eens mijn e-mails checken zodat ik maandagmorgen niet een stresspiek krijg van hier tot in Tokio. 😒 Ik was dus op zondag (zelfs voor ik effectief terug begon te werken!) al terug behoorlijk gespannen. Vakantie? 🤔 De effecten waren al snel als sneeuw voor de zon verdwenen.

Volgens sommige onderzoeken hebben drie op de vier mensen binnen een week na hun vakantie evenveel stress als voor ze vertrokken! Hoe zot is dat? 😱 Je voelt je terug moe en gespannen en je denkt heel de tijd: “was ik maar terug daar”. Ineens lijkt jouw vakantie een eeuwigheid geleden en voel je je nostalgisch naar die periode. En de vakantieblues zijn een feit! Er bestaat geen pilletje voor, maar hopelijk helpen deze tips je wel op de goede weg.


Wat nu gedaan?

Het allerbelangrijkste: wees niet te veeleisend voor jezelf! 🙂 Niet alles moet vanaf dag 1 terug thuis tip-top in orde zijn. Neem je tijd en probeer het vakantieritme nog even vast te houden. Mijn ervaring is dat strijk niet gaat lopen (helaas!). Leg dus niet direct de lat weer even hoog als voor je verlof. Ook op je werk... Je MOET niet de eerste dag al je mails beantwoordt hebben. Ga er eens diagonaal door en bepaal de prioriteiten. Bespreek met je collega’s wat zij al hebben opgevolgd of opgelost tijdens je vakantie. Gun jezelf een paar dagen de tijd om te acclimatiseren. Daarna kan je er terug volledig invliegen. Probeer de laatste dagen van je vakantie én de eerste dagen erna dus zoveel mogelijk de ‘moetes’ te vermijden! Die zullen snel genoeg terug je dagelijkse routine binnensluipen… De geniepigaards! 😠


Je hoeft het huishouden ook niet helemaal alleen terug op orde krijgen… Je partner (en kinderen) zijn ook mee op vakantie geweest dus waarom hen dan niet inschakelen om het extra werk bij thuiskomst gedaan te krijgen. Laat je kinderen mee de was sorteren of stuur je partner naar de winkel. Mogelijkheden genoeg...

Plan jouw agenda (en die van je kinderen) ook niet direct vol de eerste dagen na je vakantie. Er komen nog genoeg dagen. Neem de tijd om terug op ‘volle speed’ te komen. Voel je niet verplicht om op sociale verplichtingen ‘ja’ te zeggen. Het is ook oké als je gewoon nog even met je eigen gezin van die laatste dagen vakantie wil genieten.


Je hoeft het vakantiegevoel niet te vergeten… Organiseer samen met je gezin enkele dagen na thuiskomst een avondje foto’s kijken, neem nog de tijd om dat boek uit te lezen of ga eten afhalen zodat je niet direct elke dag moet koken. Het is niet de bedoeling dat je al die mooie herinneringen snel ‘parkeert’ om terug in de dagelijkse sleur te komen. Probeer het ontspannende effect van je vakantiedagen zo lang mogelijk vast te houden.


En als laatste tip: doe iets met de inzichten die je op vakantie krijgt. Op vakantie heb je vaak ruimte om te reflecteren over je job en je leven; je hebt ineens tijd om na te denken of je wel bezig bent met de dingen waar je bezig mee wil zijn. Als er zaken zijn die je zou willen veranderen, ga hier dan direct mee aan de slag bij thuiskomst. Zo heb ik op vakantie beseft dat ik toch meer ontspanning wil tijdens de werkweek en dat ik terug met pilates wou beginnen. Na de volle 2 weken thuis (🤭) hou ik het nog vol om 3 keer per week te sporten en meer tijd voor mezelf te nemen. Schuif de voornemens van vakantie dus niet op de lange baan maar start er direct mee als je terug thuis bent.


Vakantieblues zijn geen leuk gevoel maar weet dat het ook maar een gevoel is... Dit gaat wel weer over terwijl de mooie herinneringen van je vakantie altijd zullen blijven. Ga aan de slag met bovenstaande tips en haal het maximum uit je vakanties!

Ben je op vakantie tot bepaalde inzichten gekomen maar weet je niet hoe hier nu mee aan de slag te gaan. Bij Mix & Match Coaching helpen we je graag hierbij. Je kan hier lezen wat we precies doen.


16 keer bekeken
Mix&Match_Logo_Coaching.png

BEDRIJFSGEGEVENS

Mix & Match Consulting BV

Nieuwstraat 41 

2200 Herentals

Provincie Antwerpen

 

BTW: BE0732.890.428

IBAN: BE14 7360 6091 7983

BIC: KREDBEBB